יום שלישי, 8 בנובמבר 2022

בן ציון קלצקו - יגדל

הזמר והיוצר הרב בן ציון קלצקו מגיש ביצוע משלו עם לחן חדש לפיוט "יגדל אלוקים חי".

הפיוט מיוסד על שלשה עשר עיקרים לרמב"ם (בפירוש המשניות - סנהדרין, פרק חלק), בענין מחבר הפיוט יש כמה דעות, יש שמייחסים אותו לר' דניאל בן כמוהר"ר יהודה דיין זקינו של ר' דניאל בן כמוהר"ר שמואל הרופא (המקור לדעה הזאת בעייתי), יש אומרים שר' יחיאל בן ר' ברוך חיבר את הפיוט, ר' יעקב עמדין מייחס את הפיוט לרמב"ם בעצמו, המהרי"ץ (בעץ חיים על התכלאל) ועוד מייחסים את הפיוט לר' שלמה ן' גבירול ז"ל - ולפי הדעה הזאת הפיוט נכתב לפני תקופת הרמב"ם ולא נכתב על דברי הרמב"ם.

בעניין אמירת הפיוט, נחלקו בזה גדולי עולם גם בדרך הסוד וגם בדרך הפשט, אם צריך להיזהר מלאומרו, או שאדרבא יש עניין גדול לאומרו בפרט בשבת.

מצד אחד הפיוט נתקבל ברוב קהילות ישראל, ואמרו אותו גדולי עולם ביניהם גם מקובלים שנהגו על פי מנהגי האר"י, מצד שני האומרים שאין לאומרו נסמכים על דברי רבינו חיים ויטאל בשער הכוונות שהביא בשם רבו רבינו האר"י ז"ל שלא היה אומר פיוטים שחיברו האחרונים (שאחרי חתימת התלמוד) ובפרט את הפיוט יגדל, מהטעם שהם לא מיוסדים על דרכי הקבלה וכו', והיה אומר רק את הפיוטים שחיברו התנאים. אולם בנו של ר' חיים ויטאל העיד שבכל זאת כאשר היה אביו ר' חיים ויטאל עובר לפני התיבה כש"ץ בימים נוראים, היה אומר כל הפיוטים של האחרונים שנהגו בהם בקהלות ספרד, כיון שמנהגם של ישראל תורה. (אם כי ייתכן שלגבי הפיוט יגדל יש סיבות נוספות שלא לאמר אותו, בין על פי הסוד ובין על פי הפשט, ואין לנו יכולת להבין את דעת האר"י).
בספר חמדת ימים כתב שהאר"י נמנע מלאומרו בגלל ארבעת הבתים הראשונים שהם לא מכוונים על פי האמת, אבל מ'הינו אדון עולם' אפשר לאומרו. ואכמ"ל.


לחן וביצוע: הרב בן ציון קלצקו.
עיבוד: ישראל אמנט.

קישור לקובץ בגוגל דרייב


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

כל תגובה תפורסם רק לאחר שתעבור בדיקה ותאושר לפרסום, תגובות לא ראויות לא יפורסמו.

לא להגיב עם רצף ארוך מידיי של תווים או אותיות. זה מפריע למבנה של האתר, ולא נאשר תגובות כאלו.