יום ראשון, 1 באוקטובר 2023

אבי לרנר - עולם הבא איז א גוטע זאך

הטוב שבעולם: ביצוע מיוחד של אבי לרנר לקראת שמחת תורה - עולם הבא איז א גוטע זאך

לרגל ימי השמחה בחג הסוכות, שמחת בית השואבה ושמחת תורה, משחרר הזמר אבי לרנר, ביצוע תוסס לניגון העתיק "עולם הבא איז א גוטע זאך" בלחן המיוחס לר׳ יצחק אייזיק מקאליב זצ"ל על מילותיו של ר׳ חיים מוואלוזין זצ"ל אותם אמר ביום שמחת תורה זמן קצר לאחר פטירת רבו הגר"א מוילנא זצ"ל.

"עולם הבא זה דבר טוב, ללמוד תורה עוד יותר טוב"

מילים: ר׳ חיים מוואלוז׳ין.
לחן: ר׳ יצחק אייזיק מקאליב.
עיבוד והפקה מוזיקלית: קובי ברגר.
קולות: מקהלת צוזאמן בניצוחו של אביהו יצחק.
הקלטות שירה: אברימלה יצחקוב.
הקלטות מקהלת צוזאמן: אביהו יצחק.
צילום: אביהו יצחק.
גרפיקה: תמר נחמה.
יחסי ציבור: בפרונט.

קישור לקובץ בגוגל דרייב


הסיפור מאחורי המילים של השיר מובא בספר 'שיחות מרדכי' לר' מרדכי וינברג זצ"ל - ראש ישיבת מאנטריאל:

ומסופר שבשעת פטירתו של מורינו ורבינו הגר"א, היה זה ערב שמחת תורה וגדולי התלמידים ישבו על הריצפה בבית המדרש ומררו בבכי בבית המדרש באמרם, איך אפשר לגשת לשמחת תורה, איך אפשר לגשת להקפות, הרי הרבי איננו, נכון ישנם ספרי תורה בארון הקודש שאפשר עמם לקיים מצות רקידת היום, אבל הספר תורה העיקרי, הספר תורה החי מורינו ורבינו הגר"א, איננו...

פתאום קם גדול תלמידיו, רבינו חיים מוולאז'ין זצ"ל ודפק על הבימה, נשתרר שקט, שאל רבי חיים מי יודע היכן הרבי שרוי כעת, במחיצת מי יושב רבינו הקדוש?

נענה תלמיד אחד ואמר, בודאי הוא יושב במחיצת רבי שמעון בר יוחאי וחביריו, הרי הוא זה שעמל ויגע על הזוהר הקדוש במסירות נפש ימים ושנים, קם תלמיד אחר ואמר בודאי הוא יושב במחיצת התנאים והאמוראים שיגע בדבריהם ימים ולילות, קם תלמיד אחר ואמר בודאי הוא יושב במחיצת הרשב"א והרמב"ן, כפי שהתבטא רבי חיים שגדלותו של הגר"א היא כהרשב"א ואולי כהרמב"ן, (בצעירותו) כל תלמיד אמר את מה שאמר לפי עניות דעתו.

כשסיימו, אמר להם רבי חיים, האם אתם יודעים שהרבי מוכן לוותר על כל העולם הבא הנפלא שיש לו שם העיקר לזכות לרדת לכמה דקות לעולם הזה, ולחטוף כמה מצוות, זהו משנה מפורשת באבות (פ"ד משנה י"ז) "הוא היה אומר, יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה, מכל חיי העולם הבא". א"כ רבותי בואו ונשמח שאנחנו בעולם הזה ויכולים עוד לחטוף ולקיים את המצוות, יכולים ללמוד עוד תורה.

ואז רבי חיים פצח בניגון "עולם הבא איז אגוטע זאך, לערנען תורה איז אבעסרע זאך, ווארף אוועק פון דיר די יאך, לערנען תורה נאך און נאך"... (עולם הבא זה דבר טוב, ללמוד תורה זה עוד יותר טוב, תזרוק מעליך כל עול, תלמד תורה עוד ועוד)

אז הבינו את צוואתו האחרונה של הרבי. היה זה רגעים ספורים לפני שעלה לגנזי מרומים, ישב הרבי ובכה, שאלו אותו גדולי תלמידיו שהסתופפו בצילו באותה עת, ילמדינו רבינו, לבכיה זו מה עושה? ענה להם הרבי: "וכי איך לא אבכה בהסתלקי מעולם מופלא כזה אשר בפרוטות מעטות אוכל לקנות ולזכות לקיים מצוות כבירות ונפלאות למשל כמצות ציצית זו שבידי, ולזכות לנצחיות נצח נצחים של אושר נשגב יותר מכל חיי העולם הזה, משא"כ שם כבר לא אוכל לעשות כלום"...

(שיחות מרדכי - פרשת ויחי, מאמר כב)

2 תגובות:

כל תגובה תפורסם רק לאחר שתעבור בדיקה ותאושר לפרסום, תגובות לא ראויות לא יפורסמו.

לא להגיב עם רצף ארוך מידיי של תווים או אותיות. זה מפריע למבנה של האתר, ולא נאשר תגובות כאלו.