יום חמישי, 23 בנובמבר 2023

יוסי בייליס - ארדוף אויבי

יוצר המוזיקה יוסי בייליס בסינגל חדש של תפילה לימים אלו - ארדוף אויבי

יוסי בייליס שפתו היא שפת המוזיקה - שפה המדברת ישירות אל הלב, יוסי שואב את הצלילים מעומק ליבו, נוגע במיתרי נפשו והופך אותם לתווים ומנגינות.

הטבח הנורא ביום שמחת תורה הכה ביוסי כמו פטיש אל תוך ליבו ונשמתו. כמו כולנו, התסכול, הכאב והזעזוע חדרו עמוק אל ליבו. יוסי הרגיש כאילו מיתרי נפשו נקרעו, וליבו המוזיקלי נאלם וסירב לפעום.

את כל הכאב והקושי ניתב יוסי לעשייה רבה למען הלוחמים ומשפחות המפונים, בזכות קשריו הרבים וליבו הרחב. יוסי יצר קשרים, איתר צרכים, אסף וחילק ציוד לנפגעים ולחיילים. תוך זמן קצר מאוד העביר סיוע בשווי מיליוני דולרים.
כל מטרה קטנה שהשיג מילאה את ליבו בתחושת מטרה. ידע שזו המוזיקה שעליו לנגן עכשיו - המנגינה האנושית המשותפת של עזרה הדדית.

תוך כדי העשייה הברוכה, התנגן בליבו של יוסי השיר "ארדוף אויבי" שנכתב לפני תשע שנים במהלך מבצע צבאי אך מעולם לא פורסם. מילות התפילה העוצמתיות של דוד המלך לפני שהיה יוצא לקרב - נשמעות הולמות באופן מצמרר לימים אלו של עימות ומלחמה.

אֶרְדּוֹף אוֹיְבַי, וְאַשִּׂיגֵם
וְלֹא-אָשׁוּב, עַד-כַּלּוֹתָם.
אֶמְחָצֵם, וְלֹא-יֻכְלוּ קוּם
יִפְּלוּ, תַּחַת רַגְלָי.
וַתְּאַזְּרֵנִי חַיִל, לַמִּלְחָמָה
תַּכְרִיעַ קָמַי תַּחְתָּי.
וְאֹיְבַי, נָתַתָּה לִּי עֹרֶף
וּמְשַׂנְאַי, אַצְמִיתֵם.

יוסי הרגיש כאילו המילים נכתבו במיוחד עבור החיילים הנלחמים עתה בחזית. יחד עם העיבוד המודרני והאנרגטי, נוצר כאן המנון מושלם להפיח עוז וגבורה בלוחמים ולהרים את מורל העם כולו.
כששר את השיר בפני מפקדי צה"ל, הם מיד קמו לרקוד כשעיניהם בוערות בהתלהבות קודש לקראת הניצחון הקרב.

יוסי משחרר את השיר בתקווה עזה שהמסר הנחוש והעוצמתי יחזק את חיילינו בחזית, ובתפילה שהלחימה תסתיים במהרה עם שחרור החטופים ובוא משיח צדקנו.

לחן ושירה: יוסי בייליס.
עיבודים: יוסי בייליס, אורן אברויה, חורחה סילבסטריני.
תופים: אורן אברויה.
גיטרות: כמילו ואלנדיה.
מוקלט באולפני דרים סוניק רקורד, הוליווד פלורידה.
מהנדס סטודיו: אריק ואסלו.
מיקס: אורן אברויה, אריק ואסלו.
מאסטר: הוק אנד היי מאסטרינג בע״מ, שמוליק דניאל.
קליפ ווידאו: מתי שריקי, סטודיו MATISHRIKI.
יחסי ציבור: יוסי צוויג, ארה״ב.
קולות רקע: קובי רביבו, שמואל שימל, ספי שוורץ, אהרון חכמון, דני רוטנברג, רפי בן נעים, אהרון הורן, חיים צבי בייליס, אורן אברויה.

קישור לקובץ בגוגל דרייב


מובא במדרש:
ארבעה מלכים היו מה שתבע זה לא תבע זה, ואלו הן. דוד, אסא, יהושפט, וחזקיהו.

דוד אמר ארדוף אויבי ואשיגם וגו', אמר לו הקדוש ברוך הוא אני עושה כן, הה"ד ויכם דוד מהנשף ועד הערב למחרתם, מהו למחרתם, ר' יהושע בן לוי אמר לשני לילות ויום אחד היה הקדוש ברוך הוא מאיר לו בלילות בזיקין וברקים, כמה דתנינן תמן על הזיקין ועל הזועות ועל הברקים, הה"ד כי אתה תאיר נרי וגו'.

עמד אסא ואמר אני אין בי כח להרוג להם, אלא אני רודף אותם ואתה עושה, אמר לו אני עושה, שנאמר וירדפם אסא והעם אשר עמו וגו' כי נשברו לפני ה' ולפני מחנהו (דה"ב =דברי הימים ב'= יד יב), לפני אסא אין כתיב כאן, אלא לפני ה' ולפני מחנהו.

עמד יהושפט ואמר אני אין בי כח לא להרוג ולא לרדוף, אלא אני אומר שירה ואתה עושה, אמר לו הקדוש ברוך הוא אני עושה, שנאמר ובעת החלו ברנה ותהלה נתן ה' מארבים על בני עמון מואב והר שעיר וגו'.

עמד חזקיהו ואמר אני אין בי כח לא להרוג ולא לרדוף ולא לומר שירה, אלא אני ישן על מטתי ואתה עושה, אמר לו הקדוש ברוך הוא אני עושה שנאמר ויהי בלילה ההוא ויצא מלאך ה' ויך במחנה אשור וגו'

בדברי המפרשים מוסבר, שאצל דוד המלך הייתה אמונה חזקה בה' שהכל מאיתו יתברך והניצחון הגיע רק מהקב"ה, ולא היה במחשבה של דוד שכחו ועוצם ידו גרמו לניצחון, לכן דוד היה יכול לצאת למלחמה בעצמו, מה שאין כן בשאר המלכים שהיה ירידת הדורות כל מלך לפי דרגתו, שאם היו נלחמים בידיים חששו שמא תעלה להם מחשבה שחלק מהניצחון זה מכוחם העצמי, ולכן נמנעו מלצאת למלחמה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

כל תגובה תפורסם רק לאחר שתעבור בדיקה ותאושר לפרסום, תגובות לא ראויות לא יפורסמו.

לא להגיב עם רצף ארוך מידיי של תווים או אותיות. זה מפריע למבנה של האתר, ולא נאשר תגובות כאלו.