יום רביעי, 27 בדצמבר 2023

בן ציון ועזריה קלצקו - לישועתך

המלחין והיוצר הרב בן ציון קלצקו מגיש סינגל חדש באווירת הימים האלו יחד עם בנו עזריה - "לישועתך קויתי השם".

המילים מתוך פרשת השבוע ויחי (מט, יח) בברכתו של יעקב אבינו לבנו דן, יעקב אבינו נתנבא על שמשון שהיה מצאצאיו של דן שינקום את נקמת ישראל מפלשתים, ונתנבא שינקרו פלשתים את עיניו, וסופו לומר זכרני נא וחזקני נא אך הפעם וגו' ועל כך אמר יעקב "לישועתך קויתי השם".

הרגעים האחרונים של שמשון, הידוע בחוכמתו ובכוחו, היו בסימן טרגדיה וניצחון. עיוור ומושפל בפני אויביו, הוא הפציר בפני הקב"ה להעניק לו מעשה נקמה אחרון. עם ידיו על עמודי התווך של המבנה בעזה בו הוא היה עצור, הוא הפיל את המבנה, והשמיד את אויביו שחגגו את מפלתו ואת עצמו, ובכך השיג ניצחון חשוב.

השיר הזה לא רק מספר על פטירתו ההירואית של שמשון אלא גם מתייחס לכח הסגולי של אמירת הפסוק כשהוא נקרא ישר והפוך. שמתפללים להדוף את האויבים שלנו, ולגרום להם ליפול לאחור באותו אופן שבו קוראים את הפסוק לאחור. (יהי־דן נחש עלי־דרך שפיפן עלי־ארח הנשך עקבי־סוס ויפל רכבו אחור, לישועתך קויתי ה') הביצוע המוזיקלי הזה הוא מסע דרך תקווה, ייאוש והכמיהה הנצחית לישועה.

הרב בן ציון: הלחן שלי לשיר הזה הוא אישי עמוק ומושרש בטקס לילי יקר. המילים, שמקורן בתפילה לפני השינה, הן מילים שקראתי לילדי. בעוד שלרוב הפסוקים כבר היו מנגינות שיכולתי לחלוק, המילים המסוימות הללו נותרו ללא מנגינה. מונע על ידי הרצון לספק חיבור מוזיקלי לתפילה העוצמתית הזו, יצרתי את המנגינה הזו כך שאוכל לשיר אותה לילדי כל לילה, לעטוף אותם בנוחות המסורת ובהבטחה העדינה להגנה כשהם נרדמים.

לחן: הרב בן ציון קלצקו.
שירה: בן ציון ועזריה קלצקו.
סולו ילד: מאיר קלצקו.
עיבוד: ישראל אמנט.

קישור לקובץ בגוגל דרייב


תגובה 1:

כל תגובה תפורסם רק לאחר שתעבור בדיקה ותאושר לפרסום, תגובות לא ראויות לא יפורסמו.

לא להגיב עם רצף ארוך מידיי של תווים או אותיות. זה מפריע למבנה של האתר, ולא נאשר תגובות כאלו.